تحریم رومن پولانسکی در جشنواره ونیز امسال با فیلم تازه او «کاخ» هم ادامه داشت. 
تحریم رومن پولانسکی در جشنواره ونیز امسال با فیلم تازه او «کاخ» هم ادامه داشت. 
کد خبر: ۱۴۲۱۷۷۹

اینکه رومن پولانسکی کارگردان لهستانی همچنان در آستانه 90 سالگی فیلم می‌سازد اتفاق خوبی است، اما اغراق نیست بگوییم کمتر کسی است که با شنیدن نام او پیش از هنرش در سینما به یاد رسوایی‌های ادامه دار او می‌افتد.

یک رسوایی بزرگ که حالا نزدیک به نیم‌قرن او را رها نکرده است. جدیدترین ساخته «رومن پولانسکی» با عنوان «کاخ» نخستین نمایش جهانی خود را در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز تجربه کرد و در حالی که سالن نمایش ۱۴۰۰ نفره این فیلم کاملا پر شده بود در نهایت مخاطبان واکنش متوسطی به این فیلم داشتند.

«پولانسکی» یکی از موفق ترین کارگردانان نسل خود، به دلیل محکومیت تجاوز  در سال ۱۹۷۷ از ایالات متحده گریخت، جرمی که او بعدها به آن اعتراف کرد.  پس از آن که جنبش می‌تو در سال ۲۰۱۷ راه افتاد، تعدادی از زنان ادعا کردند که پولانسکی در نوجوانی نیز به آنها تعرض کرده است.

با وجود گذشت بیش از نیم قرن از جرم مرتکب شده توسط او هنوز هم بسیاری از کمپانی‌های فیلم‌سازی کشورهای مختلف از اکران فیلم‌های او سرباز می‌زنند. فیلم قبلی «پولانسکی» با عنوان  «یک افسر و یک جاسوس» که در جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۱۹ با تحسین منتقدان اکران شد و جایزه بزرگ هیات داوران را کسب کرد، هرگز در سینماهای ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا یا نیوزلند دیده نشده است، با این حال در سامانه‌های نمایش آنلاین اکران می‌شود و میلیون دلارها درآمد دارد.

اتفاقی که حالا برای فیلم تازه او هم افتاده است و سه کشور فرانسه، بریتانیا یا ایالات متحده فیلم تازه او را اکران نمی‌کنند. در سال ۲۰۰۹ رومن پولانسکی برای دریافت جایزه‌ای که قرار بود در جشنواره فیلم زوریخ به سوئیس سفر کرد؛ ولی در فرودگاه این شهر و با استناد به درخواست دادگستری ایالات متحده آمریکا توسط پلیس دستگیر شد هر چند پس از مدتی آزاد شد. 

•  رومن پولانسکی سال ۱۹۷۸ پس از اعتراف به جرمش از آمریکا به فرانسه فرار کرد و در 5 دهه گذشته تحت تعقیب قرار داشته است.
•  در سال 1968 همسر باردار او به شکلی تراژیک در آمریکا به قتل رسید! 
•  او 13 ساله بود که نقش اصلی یک نمایش را بازی کرد و بعد از آن به بازیگری و گاهی کارگردانی تئاتر پرداخت.
•  در سال 1950 به مدرسه بوزار کراکو وارد شد تا نقاشی و طراحی و مجسمه سازی را بیاموزد، اما یک سال بعد از آنجا اخراج شد.

تعداد بازدید : 26
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها